Mammas 80-årsfest 047 Mammas 80-årsfest 058Mammas 80-årsfest 037Mammas 80-årsfest 025

Min älskade mamma fyllde 80 år den 1 april. Det firade vi hemma hos min syster Solveig i Sibbo (Nickby). Det var så roligt att vi kunde samla så många syskon, syskonbarn och respektive till fest. Solveigs svärmor Annikki hade gjort jättegoda kvargbullar, tårta, tigerkaka och flera goda pajer till kalaset. Lisa hade gjort bordsdekorationer. Kolla in de fina rosorna på bordet. Jag hade fått i uppdrag att köpa kex och godis från båten. Pappa höll ett vackert tal till mamma. Han missade hennes 70-årsfest (pga stroke). På den festen tog jag mot till mig och höll tal.

Jag åkte med Viking Gabriella i tisdags och kom fram till Sibbo ca en timme före mamma och pappa. Vi hann duka fram alla Annikki Varis godsaker. Med på festen var: Solveig, Jarmo, Kalevi, Ilpo, Lisa, Anita, Klas, David, Christopher, Joel, Iommi Teferi, Annikki, Paula och Anders (grannar).

Första natten sov jag i systerdotter Lisas fina studentlya på Arabiastranden i Helsingfots. Mamma och pappa sov hos Solveig och åkte tillbaka dagen efter till Terjärv med ett stopp nära Jyväskylä hos Soili och Rejo Särkimäki (gamla grannar från Tenalatiden). Jag stannade sen till fredag kväll och kom hem i förmiddags. Hann med en tur till Borgå, att bada bastu och promenera längs Eirastranden, fika på ett hundvänligt café och gå runt bland ambassader och i andra fina kvarter i Eira. Letade efter Svenska blindskolan där jag bott och jobbat. Den låg då på Edelfeltsgatan men flyttade 2009 till Arabiastranden. Hade trevligt sällskap av syster Anita med fästman Klas på Viking färjan.

